Środków na wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej
ZASADY PRZYZNAWANIA ŚRODKÓW NA WYPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ
Podstawa prawna:
- Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. - art. 12a (tekst jedn. Dz. U. Nr 14 poz.92 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 października 2007r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (Dz. U. Nr 194 poz. 1404 z późn. zm.).
O zwrot kosztów wyposażenia może ubiegać się pracodawca, który:
- tworzy miejsce pracy dla osoby niepełnosprawnej zarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Otwocku jako bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu,
- zobowiąże się do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej przez okres co najmniej 36 miesięcy, w pełnym wymiarze czasu pracy,
- prowadzi działalność od co najmniej 12 miesięcy,
- nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej,
- w stosunku do którego nie toczy się postępowanie upadłościowe i nie został zgłoszony wniosek o jego likwidację,
- złoży kompletny wniosek do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Otwocku,
- nie posiada zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON,
- nie zalega z opłacaniem w terminie podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- nie był karany w okresie 2 lat przed dniem złożenia wniosku za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks Karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.).
Wysokość środków:
Wysokość środków nie może przekroczyć piętnastokrotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Przy rozpatrywaniu wniosku urząd bierze pod uwagę:
- kondycje finansową wnioskodawcy, uprawdopodobniającą zapewnienie zatrudnienia osoby niepełnosprawnej przez okres co najmniej 36 miesięcy,
- wkład wnioskodawcy w wyposażenie tworzonych stanowisk pracy, który musi wynosić co najmniej 25% całości kosztów wyposażenia tego stanowiska,
- potrzeby lokalnego rynku pracy,
- liczbę osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Otwocku, o określonych kwalifikacjach,
- koszty wyposażenia stanowiska pracy,
- wysokość posiadanych środków Funduszu na ten cel w danym roku,
- uzasadnienie konieczności poniesienia wskazanych nakładów finansowych.
Zabezpieczeniem zwrotu otrzymanych przez pracodawcę środków, może być:
- poręczenie osób trzecich wg prawa cywilnego
– przez co najmniej 1 poręczyciela przy kwocie przyznanych środków do 250% przeciętnego wynagrodzenia,
– przez co najmniej 2 poręczycieli przy kwocie przyznanych środków powyżej 250% przeciętnego wynagrodzenia,
– przez co najmniej 3 poręczycieli przy kwocie przyznanych środków powyżej 500% przeciętnego wynagrodzenia,
– przez co najmniej 4 poręczycieli przy kwocie przyznanych środków powyżej 950% przeciętnego wynagrodzenia,
- akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika – do wysokości przyznanych środków wraz z należnymi odsetkami,
Dyrektor powiatowego urzędu pracy podejmuje ostateczną decyzję o wyborze formy zabezpieczenia zwrotu środków oraz o innych warunkach dotyczących zabezpieczenia zwrotu.
W przypadku zabezpieczenia zwrotu otrzymanej pomocy przez poręczenie, poręczyciel winien spełniać następujące warunki:
- ukończone 18 lat,
- zatrudnienie minimum na 24 miesiące lub na czas nieokreślony, w zakładzie nie będącym w stanie likwidacji ani upadłości osiągający wynagrodzenie miesięczne minimum 1600 zł brutto,
- prowadzi działalność gospodarczą, w stosunku do której nie toczy się postępowanie upadłościowe ani naprawcze i uzyskuje średni miesięczny dochodów w wysokości minimum 1600 zł brutto z ostatnich 3-miesiecy obliczony na podstawie deklaracji składanych do ZUS,
- posiada prawo do emerytury lub renty stałej w wysokości minimum 1600 zł brutto,
- nie jest małżonkiem wnioskodawcy – wyjątek stanowi rozdzielność majątkowa,
- nie występował jako poręczyciel w umowach z udziałem pomocy publicznej, będącej w trakcie realizacji.
Poręczenie przez osobę fizyczną wymaga zgody współmałżonka poręczyciela, wyrażonej w formie pisemnej w obecności uprawnionego pracownika Centrum lub poświadczone notarialnie – wyjątek stanowi rozdzielność majątkowa.
Wszelkie koszty związane z zabezpieczeniem zwrotu otrzymanej pomocy ponosi pracodawca.
- Przyznanie zwrotu kosztów wyposażenia jest dokonywane na podstawie negocjacji warunków umowy cywilnej, które odbywają się po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku.
- Umowa w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej zawierana jest w formie pisemnej. Każda zmiana warunków umowy wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Zwrot kosztów obejmuje:
a. dokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy, na którym będzie wykonywać pracę osoba niepełnosprawna,
b. kwotę niepodlegającego odliczeniu:
§ podatku od towarów i usług,
§ podatku akcyzowego, związanych z przedmiotami opodatkowania określonymi w lit. a.
- Zakup lub wytworzenie wyposażenia stanowiska pracy objęte zwrotem kosztów, pracodawca dokumentuje przedstawiając faktury VAT, rachunki lub dowody zapłaty z udokumentowanym sposobem płatności.
- Wytworzenie wyposażenia pracodawca dokumentuje przedstawiając ocenę techniczną rzeczoznawcy wraz z dokonaną przez niego wyceną.
- Cenę nabycia i koszty wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy ustala się i dokumentuje zgodnie z przepisami o rachunkowości.
- Koszty oceny i wyceny rzeczoznawcy finansuje pracodawca.
- Pracodawca zobowiązany jest do dokonania zakupów i zatrudnienia osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o wyposażenie stanowiska pracy. Umowa o pracę powinna być zawarta po dniu dokonania ostatniego zakupu dotyczącego wyposażenia stanowiska pracy, na okres 36 miesięcy.
Kandydatem na wyposażone stanowisko nie może być osoba niepełnosprawna, która w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenie wniosku pozostawała w zatrudnieniu u wnioskodawcy lub w podmiocie, w którym wnioskodawca jest właścicielem, współwłaścicielem lub posiada udziały.
- Pracodawca zobowiązany jest dostarczyć kopię umowy o pracę, orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność tej osoby, zestawienie poniesionych kosztów podlegających refundacji oraz kopie dowodów ich poniesienia w terminie 7 dni od dnia poniesienie ostatniego z tych kosztów.
- Zwrot kosztów nie uwzględnia podatku od towarów i usług, w przypadku kiedy pracodawca jest płatnikiem podatku VAT, a usługi będące elementem umowy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z wyjątkiem sytuacji, gdy pracodawca będąc płatnikiem podatku VAT nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikające z obowiązujących przepisów prawa.
- Pracodawcy będącemu płatnikiem podatku VAT lecz nie mogącemu obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikające z obowiązujących przepisów prawa, można przyjąć w rozliczeniu wartość brutto faktury, pod warunkiem złożenia do Centrum dokumentu potwierdzającego to wyłączenie, wystawionego przez właściwy Urząd Skarbowy.
- Utworzone stanowisko pracy musi uzyskać pozytywną opinię Państwowej Inspekcji Pracy.
- Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36 miesięcy, pracodawca zobowiązany jest zwrócić do Urzędu w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania środki finansowe, które otrzymał tytułem refundacji wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w wysokości równej 1/36 ich części za każdy miesiąc kalendarzowy brakujący do 36 miesięcy, jednak nie mniejszej niż 1/6 tej kwoty.
- Pracodawca nie zwraca środków, jeżeli w terminie do 3 miesięcy od dnia powstania wakatu zatrudni na danym stanowisku pracy, inną osobę niepełnosprawną, posiadającą skierowanie z Powiatowego Urzędu Pracy Otwocku. Przerwa w zatrudnieniu nie wlicza się do wymaganych 36 miesięcy zatrudnienia. Maksymalny okres przerw w zatrudnieniu podczas trwania umowy nie może być dłuższy niż 6 miesięcy.
- W przypadku naruszenia warunków umowy lub złożenia niezgodnych z prawdą oświadczeń, pracodawca zwraca:
- otrzymaną refundację
- oraz odsetki od refundacji naliczane od dnia jej otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych
w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania Starosty do zapłaty.
Pracodawca zobowiązany jest do przechowywania przez 10 lat dokumentacji o uzyskanej pomocy.
Pobierz:
Wniosek w sprawie w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej