w Otwocku

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

logotypy Unia

Aktywny Samorząd

Nabór wniosków na dofinansowanie do energii elektrycznej .

Kolejny nabór wniosków na dofinansowanie do energii elektrycznej dla osób z niepełnosprawnościami korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach programu „Aktywny samorząd” będzie aktywny od 02.01.2025 r. – 31.12.2025 r.

Wysokość refundacji poniesionych kosztów wynosi: 100 zł miesięcznie i może obejmować koszty energii poniesione od 1 lipca 2024 r.

!!! Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

!!! Wypłaty dodatku na wnioski złożone w 2025 roku nastąpią nie wcześniej niż w II kwartale 2025 r.

!!! Jeśli wnioskodawca nie jest właścicielem lub współwłaścicielem rachunku bankowego wskazanego we wniosku powinien dołączyć pełnomocnictwo upoważaniające do przekazania środków finansowych na konto innej osoby.

Wnioski należy składać za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia (SOW) podpisane z użyciem podpisu elektronicznego lub za pomocą profilu zaufanego lub tymczasowego podpisu zaufanego.

Tylko w wyjątkowych przypadkach, takich jak wykluczenie cyfrowe z powodu braku dostępu do Internetu, nieumiejętności posługiwania się sprzętem elektronicznym, braku sprzętu, łącza, dopuszcza się złożenie wniosku w formie papierowej.

 

 

 

Aktywny Samorząd 2024 - Obszar E

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Otwocku informuje o wprowadzeniu do programu PFRON „Aktywny samorząd” nowego zadania: Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej, skierowane do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.

Termin składania wniosków: od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.

W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na witrynie internetowej PFRON (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”).

Wysokość refundacji poniesionych kosztów wynosi: 100 zł miesięcznie i może obejmować koszty energii poniesione od 1 lipca 2024 r. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Przykładowo:

jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec - wrzesień (3 miesiące – 300 zł),

jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec - październik (4 miesiące – 400 zł),

jeśli wniosek złożysz np. w styczniu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec - grudzień (6 miesięcy – 600 zł),

jeśli wniosek złożysz np. w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień - luty (6 miesięcy – 600 zł).

!!! Wnioski należy składać za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia (SOW) podpisane z użyciem podpisu elektronicznego lub za pomocą profilu zaufanego lub tymczasowego podpisu zaufanego.

Złożenie wniosku w SOW jest korzystne dla Beneficjenta, skraca czas rozpatrzenia
i realizacji wniosku.

Tylko w wyjątkowych przypadkach, takich jak wykluczenie cyfrowe z powodu braku dostępu do Internetu, nieumiejętności posługiwania się sprzętem elektronicznym,
braku sprzętu, łącza, dopuszcza się złożenie wniosku w formie papierowej.

Wniosek możesz złożyć:

  • we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
  • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – zgodnie z wzorem udostępnionym w naborze).

Do wniosku obowiązkowo należy załączyć:

  • skan lub kopię orzeczenia o niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia) lub o stopniu niepełnosprawności
  • zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu (zgodnie z wzorem udostępnionym w naborze).

Zaświadczenie może być:

  • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,

lub

  • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

 

Więcej informacji o programie uzyskasz klikając w link poniżej:

https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/aktywny-samorzad/komunikaty/dodatek-do-energii-elektrycznej-dla-osob-korzystajacych-z-koncentratora-tlenu-lub-respiratora/


Druki do pobrania:

pdfWniosek174.38 KB

docOświadczenie o wykluczeniu cyfrowym150 KB

pdfZaświadczenie lekarskie1.18 MB

Klauzula RODO

Aktywny Samorząd 2024

Druki wniosków w ramach programu „Aktywny samorząd” znajdują się w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) – zachęcamy do ich składania składania w sposób elektroniczny, bądź w wersji papierowej w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Otwocku.

Terminy naboru:

MODUŁ I (likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową) od 1 marca 2024 r. do dnia 31 sierpnia 2024 r.

MODUŁ II (pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym) od dnia 1 marca 2024 r. do dnia 31 marca 2024 r. (w ramach roku szkolnego/akademickiego 2023/2024), od dnia 1 października 2024 do dnia 10 października 2024 r (w ramach roku szkolnego/akademickiego 2024/2025).

Zakres pomocy udzielanej w ramach programu oraz adresaci programu:

MODUŁ I

Obszar A – likwidacja bariery transportowej:

  • Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu,
  • Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu,
  • Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego,
  • Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu.

Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:

  • Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych,
  • Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
  • Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania. Pomoc jest adresowana do osób
    z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku,
  • Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania Pomoc jest adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy,
  • Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności.

Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:

  • Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności
    i dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,
  • Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
  • Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
  • Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, (co najmniej na III poziomie jakości), adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
  • Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania.

Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką), adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którzy są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka.

MODUŁ II pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym adresowana do osób ze znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierającym naukę w szkole wyższej lub w szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.

Informacje dotyczące kryteriów udzielenia pomocy oraz zakresu dostępnego wsparcia w ramach programu są zawarte w dokumencie pn.pdf „Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w 2024 roku”.213.99 KB

 

baner unia